Fridyk Johannes L


Start:
2019-08-25
09:30
Slut:
2019-08-25
16:30
Dykledare:
Dag Petersson
Båtförare:
Svårighetsgrad: Lätt
Maxdjup: 8 meter

Redigera evenemang Ändra Ta bort evenemanget Ta bort Ställ in evenemanget Ställ in Klicka för att skriva ut dykprotokol Dykprotokol Klicka för att skriva ut redovisning Redovisning Klicka för att skriva ut ICE ICE

Vi samlas på klubben för samåkning till Råå vallar.

Alla MSDKs fridykarbarn är självklart hjärtans välkomna i vuxet sällskap.

Vägbeskrivning:
Råå vallar i södra delen av Helsingborgca. Parkera på parkeringsplatsen precis norr om campingen. Vraket ligger ca 300 meter ut från bunkern som ligger på stranden, soliga dagar kan man se vraket uppe från kullen. Dyk helst med någon som varit här innan och hittar vraket alt. få en mycket bra beskrivning hur man hittar vraket annars är risken stor att man simmar omkring på sandbottnen och letar efter vraket tills luften är slut.

Dykbeskrivning:
Johannes L byggdes 1951 på JJ Sietas Schiffswerft i Hamburg, Tyskland.
Hon var ett lastfartyg byggt i stål 48,5 meter lång och 7,88 meter bred, vikten var 489 bruttoton.

Johannes L lämnade Kopparverkshamnen i Råå den 26 November 1979, innan hon kommit ut från hamnen började problemen.
Den hårda vinden gjorde att Johannes fick in stäven på grunt vatten, så att ett hål slogs upp på babordssida, detta var det ingen som uppmärksammade så Johannes lämnade hamnen och satte kurs söderut.
Några hundra meter utanför hamninloppet började fartyget få slagsida och man skickade ut nödrop.
Räddningsfartyg skyndar till platsen och kan plocka upp besättningen från livflotten som dom räddat sig i.
Kapten Ferdinand Gerkens bestämmer sig för att rädda skeppspapprena och hoppar tillbaka ombord för att hämta dom. Han är sedan nära att drunkna innan lotspersonalen med fara för sitt eget liv kan rädda honom ur det kalla vattnet.

Johannes L ligger på babords sida med fören pekande mot norr. Djupet är nio meter men styrbords reling ligger bara på knappt en meters djup.
Johannes ligger på en sandbotten ca 250 meter ut från land, vraket är täckt med musslor och delar av överbyggnaden har rasat samman.
Lastrummet går att simma in i, det finns en luftficka där.

Att tänka på
Ett trevligt nybörjarvrak. Svag till medelstark ytström kan förekomma.
Som vid all vrakdykning skall man ej penetrera om man
inte har utbildning för detta.
Ta det försiktigt.

Båten sjösätts i Råå. Kort gångtid då vraket ligger nära land (det går också att simma ut till det). Lämplig för fridykning
Du måste vara inloggad för att kunna se vem som är bokad på utfärden

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.