Ares ** INSTÄLLT **


Start:
2018-07-22
08:30
Slut:
2018-07-22
16:30
Dykledare:
Patrik Falk
Båtförare:
Patrik Falk
Svårighetsgrad: Medel
Maxdjup: 34 meter

Redigera evenemang Ändra Ta bort evenemanget Ta bort Ställ in evenemanget Ställ in Klicka för att skriva ut dykprotokol Dykprotokol Klicka för att skriva ut redovisning Redovisning Klicka för att skriva ut ICE ICE

Jag måste tyvärr ställa in idag, jag har varit magsjuk inatt och har en fruktansvärd huvudvärk. Tänkte jag kunde köra båt ändå men vågar inte ge mig ut på havet utan närhet till toalett då magen blev lite orolig igen när jag försökte äta lite nu på morgonen. Sorry :/

Ares är ett Ånglastfartyg i stål som byggdes 1883 i den brittiska staden Sunderland. 14 år senare avgick hon från Sunderland för att frakta 1.400 ton stenkol till Gävle. Utanför den skånska kusten strax söder om Trelleborg kolliderade hon med det holländska skeppet Hilversum. Barbordssida skadades svårt och en undergång var oundvikligt, från det att kollisionen var ett faktum sjönk Ares på mindre än tre minuter.

Ares är ett mycket trevligt vrak att besöka. Det som kan vara en liten hake är att platsen ligger ute i öppet hav och är därför mycket väderkänsligt.
Bra sikt och välbevarade detaljer gör dykningen mycket behaglig och väl värt mödan att ta sig dit.

Däcket ligger på ca 28-30 m och propellern ligger runt 33 m. Dykdjup om man håller sig till däcket hamnar på max 30 m, 33 om man vill se proppellern och lite djupare om man vill se bottnen i fören.


Fakta Ares:
Byggd: 1883
Urspungligt namn: Magnolia
Längd: 69 m
Bredd: 10 m
Deplacement: 1.151 bruttoton
Motor: Tvåcylindrig ångmaskin
Anropskod: HVMT
Svenskt registreringsnummer: 84

Att tänka på:
Ares ligger mycket väderkänsligt och vädret kan skifta oerhört fort, lyssna noga på sjörapporten. Tänk på att täckningen på mobiltelefoner inte alltid är den bästa på platsen.

 

Länk till en film som visar dykning på Ares:

http://www.youtube.com/watch?v=8pLNlKSXdCQ

Positionen rättad 2010-06-08 //Joakim "Lakeman" Sjöberg

Du måste vara inloggad för att kunna se vem som är bokad på utfärden

Avgift för utfärd med MSDK

Båtutfärder

Medlemskap Avgift
Guld 0:-
Silver/Fridyk 250:-

Landbaserat dyk

Medlemskap Avgift
Guld och Silver Gratis

Beslutad av styrelsen 2017-11

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.
Kontakta dykledaren om det finns utrustning och boka genom honom.

Ha gärna med dig jämna pengar vid båtutfärder!