LOGIN
menu image

Dykmål - Vapper EK 7508

Maxdjup: 27 Meter
Svårighetsgrad: Medel
Båtdyk: Ja
Dyktyp: Vrak

Vapper

Under Sovjetunionens herradöme hade de baltiska länderna ganska stora fiskeflottor. Många av fartygen var snarast att beteckna som fiskefabriker. De var i stånd till att närmast dammsuga Östersjöns botten på fisk. Mycket smart när man behöver försörja en hel nations hungriga arbetare med mat. Ur ekologisk synvinkel var det ändå knappast någon uthållig metod. Och flottan skulle inte bara leverera mat till folket. Några av trålarna utrustades också för radiospaning. Båtens klassning som civilt fiskefartyg kunde därmed utnyttjas för att komma närmare inpå motståndarna i väst. Och utan att väcka alltför mycket uppmärksamhet.

Just i det sammanhanget har jag stött på ett intressant rykte kring Vapper. Jag har talat med några gamla garvade vrakdykare som besökte vraket kort tid efter förlisningen. De var förundrade över fartygets förhållandevis stora och välutrustade radiohytt. En vanlig fiskebåt har behov av att lyssna på väderrapporten. Och prylar för att hitta fisk med. Synbarligen fanns plats för åtskilligt mer än så. Något annat låg nära till hands att tänka sig. Vapper hade nog under sin aktiva tid haft uppgifter både inom fiskeriväsendet och underrättelsetjänsten.

Kommunismen kollapsade och järnridån föll i slutet av åttiotalet. Då blev plötsligt ett stort antal fartyg överflödiga. Både fartyg av civil karaktär och med öppet militär användning såldes ut. De hårt trängda länderna behövde hårdvaluta. På en del ställen återanvändes fartygen för sina ursprungliga syften. På Kuba, vid Caymanöarna och på en del andra platser sänktes istället det forna östblockets krigsfartyg. Ändamålet var att dra till sig mera dykturism.

skräddarsydd Den 13 oktober 1994 såldes Vapper för skrotning till Ibson Trading i Dubai i Förenade Arabemiraten. Som utrangerad fiskefabrik var hon osäljbar på den öppna marknaden. Hon skulle ge större vinst i rent skrotvärde. Upphuggningen skulle genomföras i Indien. Där har en storindustri vuxit upp på speciella stränder. Indiska daglönare hugger upp kasserade fartyg till skrot. Arbetskraften är billig. Och de lokala myndigheternas syn på arbets- och miljöförhållanden är mycket generös. Fartygen körs helt enkelt för full maskin rakt upp mot stranden tills de grundstöter. Sedan sätter man igång med att skära dem i småbitar. Det ryska företaget RaffTransFlot fick uppgiften att bogsera Vapper från Estland till hennes slutdestination. Bolaget erbjöd inte precis någon lyxtransport. Man törs lugnt säga så med utgångspunkt från hur de löste uppgiften. Från dykarsynpunkt finns det å andra sidan inte mycket att klaga på.

Vapper hade varit under bogsering ett par dagar när olyckan inträffade. Det var under natten mot den 19 december 1994. som bogsertrossen slets av. Vapper började gå okontrollerat i sjön. Båten girade så att hon inte längre tog sjögången rakt förifrån. Vädret var tämligen hårt. Därför tog det inte lång tid innan Vapper började översköljas av brottsjöar. Skrovet vattenfylldes ganska snabbt. Båten sjönk i kölrätt läge.

Från början kunde man hitta det nya vraket utan att använda några tekniska hjälpmedel. Man behövde bara köra ut till de två masttopparna. De stack upp två meter ur vattnet. Ibson Trading hade nog inte planerat det så. Likväl föreföll det som om förlisningen hade skräddarsytt vraket för dykning.

Efter någon tid beslutade svenska myndigheter tyvärr att belägga vraket med dykförbud. Förbudet gällde från augusti 1995 till augusti 2000. Många ansökte om specialtillstånd. Samtliga ansökningar avslogs med motiveringen att dykning på vraket skulle medföra risk att olja började läcka ut i omgivningarna.
Idag dyks det flitigt på vraket. Masttopparna sticker inte längre upp ur vattnet. Men det verkar också vara den enda större skada som skrovet lidit på sju år. Givetvis finns det ställen där Vapper inte är hundraprocentigt intakt. Sådant bidrar bara till den riktiga vrakstämningen.

Vraktyp Stor häcktrålare och fiskefabrik

Tekniska data
Byggår och -plats:
1974, Volkswerft Stralsund, Tyskland
Längd: 101,83 meter
Bredd: 15,22 meter
Tonnage: 3019,18 reg.t.

Nationalitet Estnisk

Största djup 27 meter
Minsta djup 6 meter

Sevärdheter:
Simturen över akterdäcket leder till intressanta nedstigningsöppningar för att ta sig ner i själva fiskfabriken. Där står allt kvar komplett med transportbanden. Var försiktig så att du inte virvlar upp det lager av slam som ligger överallt. Bryggan och manskapsutrymmena lockar också till simturer inne i vraket. På fördäck leder ett cirka 5 meter djupt schakt ner till flera underliggande däck. En rundsimning på vraket bjuder på fina upplevelser för alla dykare. Allt står kvar: allehanda spel, lejdare, lastbommar och andra godbitar.

Dyksäkerhet
Flagga A ska naturligtvis föras. Vid penetrering ska ledlina användas.

Sikt
Varierar mellan 2 och 15 meter. Översta vattenskiktet kan vara grumligt. Sikten blir bättre när man kommer djupare.

Ström
Kan förekomma men brukar vara svag.

Fotografering
Dagar med mycket grumligt ytvatten kan man ändå få bra bilder i fiskfabriken och på andra ställen inne i vraket. Överbyggnaden erbjuder intressanta strukturer som bakgrundskuliss till bilder av dykare på vrak.

Djur och växter Gles påväxt av musslor

Nästa utfärd

Finns just nu inga planerade dyk

Dykmål: Visa karta

Acacia M/S
Ågil
Alpha
Anemonvraket
Arcturus
Ares
Arild Öster om hamnen
Arild Tussan
Benzinaren
Betonpram
Birger Jarl
Birgit / Wargön
Bodil
Bonita af Vejle M/S
Brechsee
Bygd
Campinas S/S
Cementbåten
Ceylon af Bergkvara
Charlotte Amalie
Christina
Cronborg
Dalby Stenbrott
Dannebroge
Der Engel
Desdemona
Eisfish
Ekko
Elsa Martini
Enigkeit
Ernte
Finkenau S/S
Foteviken, Vikingaskepp
Fremad
Fu Shan Hai Bornholm
Fusion
Gisslöv, Zephyr
Gunda
Hallands Väderö
Haväng - Vitemölla, Kivik, Simrishamn
Hedvig
Heldarstindur
Helfrid Bissmark Minos
Herräng/Sund Bogserbåt
Hilda
Högsma Stenbrott Lönsboda
Holländaren
Holmen VI
Hotellet
Invandraren
Irevik
J5 HMS Göteborg
Jacobus Fritzen SS
Jan Heweliusz
Johanne
Johannes L
Julie Möllevraket
Jylland
Kalle
Kanonpråmen
Kanonvraket Charlotte Amalie
Klagshamns Kalkbrott
Kobberskibet
Kolbåden
Kopparvraket_Trelleborg_VMA_Arbetsnamn
Kullaberg
Kullaberg Ablahamn
Kullaberg Åkersberget
Kullaberg Blåmalen
Kullaberg Brostenvraket
Kullaberg Franz
Kullaberg Josefinelust
Kullaberg Paradishamn
Kullaberg Ransvik
Kullaberg Silvergrottan
Kullaberg Undervattensrevet
Kullaberg Visitgrottan
Kustjagaren K7
Landskrona, Tältringar
Landstigningsbåten
Leda af Rönne
Lehna Rehder S/S
Lilla Hägghult Lönsboda
Limhamn Ön
Limhamn Ön Vraket
Linnea M/S
Livlig
Lödde Kar
Lotsvillan vid falsterbokanalen
Lovs Flak vrag
M-575 Kattegatt
Malmö Sportdykarklubb
Marianne S/S
Martina M T
Minos (Hellfrid Bissmark)
Mirs Vrak
Möen
Möllevraket
Moltke S/S
MSDKs Lokal
Okänd 512
Okänd utanför Klagshamn
Otto S/S Öresund
Pan S/S
Patentanker
Pepparholmen SÖ
Polaris
Pråmen Ven
Progres M/S
Pudde Håla
Rezlaff Emil R
Robert S/S
Rubine
Runuchi
Ryssen
Ryssvraket söder om Vikhög
Sekundus S/S
Sigrid
Simrishamn Prästens badkar
Simrishamn Vårhallarna
Sinne Nordfisk Öresund
Själland
Sjollenvraget
Skovraket, Tvåmastaren eller Skonaren
Skovshovedhålorna
SMM CF1
Snarenssvend
Stenfraktaren
Trindelen sandrev
Turnus
Tvedöra Grustag Södra Sandby Lund
Twin
Undine M/S
Urania
Väjern Hamn Bohuslän
Valencia
Vapper EK 7508
Ven Norreborg
Ven Öster
Ven Väst
Venelika M/S
Villon
Vindkraftsparken
Virgo S/S
VMA Vrak Medel, Falsterbo
Ystad Fortet

Avgift för utfärd med MSDK

Båtutfärder

Medlemskap Avgift
Guld 0:-
Silver/Fridyk 250:-

Landbaserat dyk

Medlemskap Avgift
Guld och Silver Gratis

Beslutad av styrelsen 2017-11

Båtutfärder

Samling, om inget annat har angetts, är nere på klubben, vi försöker tänka på miljön och ekonomin genom att samåka, men även för att det finns begränsat med parkeringsplatser där vi lägger i båten.
Vi gör oftast två dyk och vi är ute en hel dag så ta med dig vatten och matsäck. Vi kör sällan in till land om vi är ute på vrak.
Du behöver ingen egen parkamrat, det fixar vi åt dig.

Medlemskap

Bara medlemar får följa med på våra båtutfärder, dock kan du boka dig som gäst och betala på plats. Du kan även sätta in pengarna direkt på vårt BankGiro eller swish som du visar upp för dykledaren eftersom det kan ta några dagar innan vi kan registrera pengarna.

Loggbok och Certifikat

Du bör ha med dig din loggbok och certifikat till utfärderna, dykledaren kan be dig styrka att du har rätt behörighet för dyket. Dykledaren har ansvaret för utfärden och har rätt att be dig avstå från dyk om han/hon anser att du inte har den utbildningen eller erfarenhet som krävs för dyket.

Luftfyllning

På alla dyk gäller det att man har fyllda flaskor när man kommer till utfärderna, vi har inte möjlighet att fylla flaskor innan utfärden, det skulle ta för lång tid.
Efter dyket så försöker vi fylla alla flaskor om det är möjligt.

Hyra av utrustning

Vi har Flaskor, BCD och regulatorer (men inga dräkter) som våra medlemmar kan hyra när vi inte har någon kurs. Det brukar gå bra under sommaren men på vår och höst så är utrustningen som oftast upptagen i kursverksamheten.
Kontakta dykledaren om det finns utrustning och boka genom honom.

Ha gärna med dig jämna pengar vid båtutfärder!

Adress:

Malmö Sportdykarklubb
Strandgatan 19
216 12 LIMHAMN
Information

ePost: info@msdk.se
Org.nr.:846001-7166
BankGiro: 114 - 4252
Swish: 123 379 53 58
Sociala Medier:

rss icon RSS
facebook icon Facebook
öppet för allmänheten:

Onsdagar mellan 19:00-21:00
Alla dykare är välkomna!